tessadeurloo.reismee.nl

Marktdag

Een drukkende warmte, opwaaiend stof en zand, de zon die fel in je ogen schijnt en een massa mensen. De geur van verbrandend afval gemengd met zo nu en dan een sterke, ingedrongen zweetlucht of etenslucht. Vrouwen die voorbijkomen met op het hoofd de goederen die zij meedragen om te verkopen of gekocht hebben. Op de rug wordt een kind in een draagdoek meegenomen. Vrouwen, mannen en kinderen die in de schaduw liggen te slapen. Prijzen die worden geroepen. Geiten die gillen als kleine kinderen zijn met de poten aan elkaar gebonden en liggen dubbelgevouwen in manden achterop fietsen, bovenop auto’s of gewoon onder de arm. Ezels die voort gedreven worden door een zweep of stokslagen en kippen die met de poten ondersteboven aan het stuur hangen of met tien bij elkaar in een houten mand zitten. Alles lijkt mogelijk te zijn op de markt. Of je er nou lopend doorheen wilt of met de scooter. Geen probleem. Zelfs een auto blijkt niet onmogelijk te zijn. Af en toe hard toeteren en men verplaatst uiteindelijk vanzelf wel, waarschijnlijk voornamelijk om geen handen of voeten te beschadigen.

Het is weer marktdag.

Uit de omgeving Bolgatanga komt men eens in de drie dagen bij elkaar voor de marktdag. Spullen worden gekocht en verkocht. De markt lijkt een chaos maar in deze chaos zit een bepaalde mate van orde. Zo heeft elk deel van de markt een eigen product dat wordt verkocht. Het ene deel bestaat uit kleine parasolletjes met grote bakken gevuld met onder andere rijst, bonen en mais. Vrouwen scheppen kleine bakjes eruit en laten die op een meter hoogte weer terug in de bak vallen. Kleine schilfertjes wapperen weg. Een ander deel is geweid aan huisgerei. De kramen, bestaande uit houten stokken en een zeil puilen uit van plastic tonnen, emmers, bakjes, bordjes en bekertjes. Ook schoenen zijn goed vertegenwoordigt. Namaak schoenen, sandalen en slippers van merken als Nike, Adidas en Reebok zijn hier te vinden. Het vogel gedeelte is bezaaid met veren van de parelhoenen, kippen en hanen. Ja voor elk wat wils wat. Aan het einde van een warme dag, waarbij de wind aanvoelt als de warme lucht uit een oven die in je gezicht slaat, is het tijd om naar huis te gaan. Spullen worden gepakt en rommel wordt achtergelaten. Wanneer je dan zo terug kijkt naar de marktplek lijkt dit op niet veel meer dan een rommelige vlakte met hier en daar een uit hout bestaand hutje.

Evy

Oh wat een indrukken Tes! Prachtig! Heb je zelf ook al wat gekocht op de markt? Echt heel bijzonder dat je zo in een andere cultuur bent ondergedompeld en alles meemaakt doordat je al lang op dezelfde plek bent, je bent gewoon onderdeel van de community geworden! Heel leuk om te je stukje weer te lezen, dikke kus!! Eef

Juul

Hee Tesje! wat super leuk om allemaal te lezen zeg en wat een cultuur klinkt echt heftig maar ook super interessant en mooi! geniet er nog van de komende weken X

Nanda

Superleuk en herkenbaar beschreven Tes! x

jacqie

Wat een mooi verhaal tes. ik kan de warme wind bijna voelen en de geuren ruiken.
dank je wel!
Kusjes

Mamamiaaa

Lieve stralende dochter van me. Wat een prachtige omschrijving van de markt! Ik zag het helemaal voor me. En ook mooie foto's die je erbij heb gemaakt.
xxx

Ellen de Kanter

En dat dan elke drie dagen !!!
Lekker beeldend geschreven. Of je er zo heen kunt lopen.

????

Ellen de Kanter

Die vraagtekens waren bij mij een kusje !!

Geert Rikkert

Hoi Tes
Wat een ervaringen heb je reeds opgedaan in Ghana. Je moeder gaf de site door waar je je verhalen deelde. Heb ze met heel veel plezier gelezen. Heel veel plezier nog en ik blijf je volgen! Groeten Geert

b.hamel1503@gmail.com

Lieve jarige Tessa,
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Twee jarigen op deze dag.Wij vieren het in Nijmegen met 71 kaarsjes op de taart en jij daar met heel veel minder, maar net zo jarig natuurlijk! Wat een mooie ervaringen doe je op en wat beschrijf je alles mooi.
Veel liefs en een fijne dag.
Dikke zoen van Ben en Anne-Marijke

Ton Schipperheijn

Hi Tessa,
Heel erg gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je het daar een beetje kunt vieren, maar waarschijnlijk maak jij er wel iets gezelligs van. Blijf vooral schrijven, de rest horen we over een maandje wel.
Groet Ton