tessadeurloo.reismee.nl

De eerste dagen!

Hallo lieve allemaal,

Mijn eerste berichtje vanuit Bolgatanga in de upper east region van Ghana. Ik zit hier ondertussen al drie dagen maar ben nog niet aangekomen bij mijn gastgezin. Vanmiddag worden we als het goed is naar het gastgezin gebracht en weet ik eindelijk wat ik de komende tien weken mijn huis ga noemen en kan ik mijn koffer uitpakken.

De afgelopen dagen waren en zijn nu nog steeds wennen. Alles is nieuw en iedereen doet z’n eigen ding. Omschakelen naar een totaal ander leven dan wat je gewend bent. Ik dacht dat ik heel wat gewend was maar merk nu dat dit weer een andere soort van leven is. Primitief, back to the basics. Stromend water is er niet dus als je wilt douchen moet je een grote emmer pakken waarbij je het water uit een grote pot schept. En dit vervolgens met een klein bakje over jezelf heen giet. Niet overal is stroom en deze kan dan ook regelmatig uitvallen. Ik heb gisteren mijn hoofdlamp al mogen gebruiken om de wc te vinden. Dankjewel Ton en Maria! Maar elk nadeel heeft ook zijn voordeel. De sterrenhemel is hier prachtig! Ik heb nog nooit zoveel sterren gezien en ze zijn allemaal heel helder. Het is alsof je naar een plaatje kijkt maar je later beseft dat dit echt is. Ik sta hier in Ghana te kijken naar een van de mooiste sterrenhemels die ik ooit heb gezien. Ook de maan is bijzonder, de maan is gedraaid waardoor het lijkt alsof er een lachend gezichtje op je neerkijkt.

Op het vliegveld zag ik Loek, de jongen die ook een onderzoek gaat doen voor de Youth Harvest Foundation. In Accra werden we opgehaald door Vic waar we een nachtje hebben geslapen. Daar zat ook een ander meisje van OntmoetAfrika die ook naar Bolgatanga moest. De volgende dag zijn we naar de bus gegaan waar we vervolgens ongeveer 13 uur in hebben gezeten. In het holst van de nacht werden Loek en ik op een random plek eruit gezet waar Ibrahim op ons stond te wachten. Hij bracht ons naar de Greenhouse. Een guesthouse waar alle mensen van ontmoetafrika eerst heen gaan. Dit ligt in community genaamd Karimenga ongeveer 25 minuten buiten de stad. Hier hebben we de afgelopen twee nachten geslapen. Het hutje was heel mooi, gemaakt van klei dus het rook ook naar klei. Vanochtend pakte ik mijn shirt en zelfs die was naar klei gaan ruiken.

Gisteren zijn we met Mario, een vrijwilliger uit de USA die hier al 1 jaar en 3 maanden woont en nog een jaar zal blijven wonen, naar de stad geweest. Bolgatanga is klein, veel laagbouw, veel kleine winkeltjes en veel stof. We hebben rondgelopen en ergens wat gegeten. Maar ik moet nog wel even de weg vinden daar want dat is natuurlijk binnen 1 dag niet gelukt. Maar het is een fijne gemoedelijke stad dus ik denk dat dat wel goed komt. De mensen zijn vriendelijk en goedlachs en daarnaast kan bijna iedereen engels dus dat komt helemaal goed. Ook heeft Mario al de winkeltjes laten zien met de ‘white people stuff’ zoals hij dat noemde. Hier kun je varianten van nutella en pindakaas halen dus dat ga ik waarschijnlijk wel doen om lekker een boterhammetje met nutella te eten.

Op dit moment zit ik bij de Youth Harvest Foundation waar ze ook internet hebben. Er is net een nieuw kantoor gebouwd en die zit echt in de middle of nowhere. Sandy roads leiden je erheen en plotseling staat daar een gloednieuw gebouw met ‘normale’, westerse wc’s en wat ‘luxe’. Het is met de auto ongeveer tien minuten van de stad af dus met de fiets zal het zo’n twintig minuten duren voordat je in de stad bent vanaf het kantoor en andersom. Ik wil heel graag een fiets gaan huren of kopen zodat ik op en neer kan naar de stad. Ook heb ik dit waarschijnlijk wel nodig voor mijn onderzoek. Loek had het zelfs over een scooter of brommer, dus het ligt er aan hoe ver de scholen zijn die ik ga bezoeken of ik misschien ook een scooter neem. Maar dat is op dit moment allemaal nog onduidelijk omdat ik nog een gesprek moet hebben met John, de founder van de Youth Harvest Foundation. En aangezien het vandaag vrijdag is gaaat dat niet meer lukken voor het weekend dus dat wordt pas maandag. Nog een heel weekend afwachten wat er gaat gebeuren en pas maandag heb ik meer duidelijkheid.

Zo gaat dat hier. Wachten, rustig aan en opeens gebeurd er iets. Ik had het er gisteren even moeilijk mee dat er zo weinig duidelijkheid was maar heb het vandaag alweer geaccepteerd. Het komt uiteindelijk wel en zo niet dan komt het er toch wel weer op een andere manier. Niet teveel verwachten en het laten gebeuren. Ik ben voor nu erg blij dat ik vanmiddag eindelijk naar mijn gastgezin kan zodat dat in ieder geval duidelijk is.

Voor nu hou ik er even mee op, dit was een korte samenvatting van mijn afgelopen dagen en ik zal snel weer meer schrijven!

Heel veel liefs

Reacties

Reacties

Adrienne Ogier

Tes wat een avontuur allemaal en ondertussen weet ik dat die fiets is gekomen en dat een matras op de jeep lag voor jou! Je bent nu onderweg naar je gastgezin en ik ben heeeel benieuwd hoe de eerste ontmoeting zal zijn. xxx

Maarten

vooral genieten Tes!!
En foto's!! Veel foto's!!!

Xxxx

Ellen de Kanter

Goed om te lezen dat je er bent, dat er van alles staat te gebeuren. Laat ons maar lekker meegenieten door jouw verslagen. Dikke kussen uit Teteringen

jacqueline

Hey tes
Wat schrijf je leuk. Ik zie het zo voor me. Veel plezier!kusjes

Sabine

super tes! Geniet ervan en welkom in het prachtige Afrika! :)

Opa en oma

Wat jammer dat wij jou niet meer gedag hebben gezegd. Je was daar al aangekomen voordat wij het door hadden. Wat een leuk verslag! Ik hoop nog heel veel meer van jou te lezen. Goede reis naar je logeeradres/gastgezin. Liefs opa en oma

Oma

Dikke knuffel van oma

jacqie

haha jeroen en ik hebben net geskyped met opa + oma via jen en met sabine tegelijkertijd. grappigg!
straks jij ook nog erbij?
kusje

Sanne

Dikke kus van je zus!!

Anne-Marijke en Ben

Lieve Tessa,
Rustig wachten tot er wat gebeurt. Jij zag dat al in Tanzania. En dat andere beeld van de maan en die prachtige sterrenhemel. Het klinkt bekend! Geniet van alle moois en omarm het tempo daar. En let op in het verkeer, want daar is geen sprake van een rustig tempo!
Liefs, BAM

H&M

Goed om te horen dat je al gaat wennen aan de nieuwe omgeving in Rotterdam Charlois , we hebben je hutje al zien staan op het terrein van de kinderboerderij , fiets is zeker makkelijk om naar je scholen toe te gaan ! Succes ! , je bent een kanjer , maar dat wisten we al , knuffels en zoenen XX

Charlotte Spiro

Een heel herkenbaar verhaal en je hebt je juiste attitude gevonden: go with the flow! geniet ervan.

Maria Siliakus

Hey Tess, wat een leuk verhaal. Dat van dat douchen herken ik ook uit Indonesie. FF wennnen en haren wassen zag wat lastig zijn kan ik me voorstellen met jouw lange lokken.
Goed dat het hoofdlampje goed van pas komt, nu nog batterijen scoren ;) Ik schoot even vol toen ik over die mooie sterrenhemel las. Ik kan me goed voorstellen hoe mooi dat is. Geniet met volle teugen en leuk om ons op de hoogte te houden via je blog. Hele dikke kus, Maria

Emmy

Lieve Tessa, wat een leuke verhalen. Geniet ervan.
Liefs en groetjes vanuit Bavel,
Emmy

am.ogier@outlook.com

Lieve Tessa,
Net je laatste info gelezen. Bijzondere ervaringen. Je lijkt je goed aan te passen. Hoge temperaturen zeg. Vervelend van je rug trouwens. Take care.
Liefs, ook van Ben, Anne-Marijke

Oma uit Oosterhout

wat ,n prachtverslag,Tessa ! Knuffel voor jou ...

Oma uit Oosterhout

Ga zo door ,liefje ,wat ben je ,n vertel-talent!

opa en oma

lieve Tessa,
Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
We weten natuurlijk niet hoe je dat daar gaat vieren maar we wensen je heel veel plezier.We nemen een slok op jouw gezondheid.Veel liefs en dikke zoenen van ons

oma uit Oosterhout

Nog `n keer ,`n dag later,heel hartelijk gefeliciteerd lief Tesske.Stevige knuffel en dikke kus X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!